لینک مستقیم*بررسی تاریخچه صنعت برق*

بررسی تاریخچه صنعت برق|luf41003738
جوینده گرامی در این پست شما فایل با عنوان بررسی تاریخچه صنعت برق را مشاهده می نمایید.

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 9







همچنین اکثر رجال و وزرا به برق حاج امین‌الضرب، روی خوش نشان ندادند و معتقد بودند که به صنعت فرنگ نمی‌توان اعتماد کرد و احتمال این را می‌دادند که ناگهان خاموش شود به همین خاطر تا مدت‌ها نیز از چراغ‌های زنبوری خود برای روشنایی شب استفاده می‌کردند.



پس از چندی، امین‌الضرب با شیوه‌ای زیبا، شروع به مبارزه این عقاید کرد.



او به مناسبت جشن میلاد امام زمان(عج) تمام خیابان‌های امیریه را مزین به لامپ‌های رنگارنگ کرد و با این کار، مردم را بار دیگر شگفت‌زده کرد و این آغاز تغییر عقیده مردم و رجال و وزرا بود.



از این پس آنها این ابتکار امین‌الضرب را به خانه‌های خود بردند و به تدریج برق، جای چراغ‌های زنبوری و وسایل روشنایی اولیه را گرفت.



کارخانه برق از عصر، شروع به کار می‌کرد تا آخر شب. البته این صنعت نیز مانند سایر صنایع وارداتی به ایران، ابتدا مختص دربار، رجال و سرمایه‌داران بود ولی کم‌کم به صورت عمومی درآمد و خانه‌ها و خیابان‌ها را روشن کرد.



این کارخانه در زمان خود، تبدیل به کارخانه‌ای معتبر شد. موتور این کارخانه، به وسیله نفت کار می‌کرد و برق 110 ولت، تولید می‌کرد.



موتور تک سیلندری داشت که برای خنک کردن آن، آب در اطرافش گردش داشت. این کارخانه، فاقد دستگاه تقویتی بود که برق را به طور یکنواخت و یکسان توزیع و تنظیم کند، بنابراین برق اطراف کارخانه، تا حدی قوی بود که با چشم نمی‌شد به آن خیره شد ولی هرچه به فاصله آن از کارخانه اضافه می‌شد، نور آن نیز ضعیف‌تر می‌شد.



رقابت بر سر تصاحب برق



در آن زمان رقابت شدیدی بین مردم، برای استفاده از برق شکل گرفت. تا جایی که مردم بیماری سل و ارتباط آن با دود چراغ‌های نفتی و روغن‌سوز را بهانه‌ای برای بردن برق به خانه‌های خود قرار می‌دادند. مصارف اولیه برق تنها به چند ساعت از شب محدود می‌شد.



مولدهای اولیه نیز با هیزم، زغال‌سنگ و چوب کار می‌کردند ولی بعدها جای خود را به مولدهای دیزلی دادند.



به دنبال وارد شدن برق به ایران و جا افتادن این صنعت بین مردم، در سال 1284، اداره‌ای در شهرداری تهران به نام (اداره روشنایی معابر) تاسیس شد. این اداره بعدها به (بنگاه برق) تغییرنام داد ولی همچنان زیرنظر شهرداری بود.



پس از این‌که برق به طور کامل در میان مردم جا افتاد و عقیده‌های کهنه، جای خود را به رضایت از نور داد، بنگاه برق، فردی را به عنوان مامور دریافت پول مصرف برق براساس تعداد لامپ‌ها قرار داد که به او (تحصیلدار) می‌گفتند. تحصیلدار، بدون آن که کنتور و یا چیزی شبیه آن در کار باشد، هر شب آمده و براساس تعداد لامپ‌ها از صاحبان آنها پول می‌گرفت. در آن زمان لامپ‌هایی که معمول بود، لامپ‌های چهل واتی، لامپ‌های 75 واتی و لامپ‌های صدواتی بود. البته در آن زمان به واحد (وات)، (شمع) می‌گفتند.



قیمت مصرف لامپ‌های چهل شمعی چهار شاهی و مصرف لامپ‌های 75 شمعی و صد شمعی به ترتیب هفت شاهی و ده شاهی بود. بعضی کسبه، برای پرداختن نکردن این مبلغ، ترفندهایی به کار می‌بردند.





مطالب دیگر:
📜تحقیق در مورد مفهوم هنر📜تحقیق در مورد زمان و حركت در آثار تجسمي📜تحقیق در مورد معناي واقعي هنر و هنرمند📜تحقیق در مورد بزرگداشت هزارة سعدي📜تحقیق در مورد معناي هنر ازنظر نظامهاي فكري و جهان بيني‌هاي مختلف📜تحقیق در مورد متون فيلم برداري و تصويربرداري📜تحقیق در مورد اصول نقاشي ايراني📜تحقیق در مورد عناصر بصري در گرافيك📜تحقیق در مورد تعريف موسيقي📜تحقیق در مورد هنر بازيگري📜تحقیق در مورد جايگاه موسيقي سنتي در ايران📜تحقیق در مورد تاريخچه رنگ و رنگرزي📜تحقیق در مورد فلسفه طبيعت در غرب📜تحقیق در مورد هنر (يافتن الكوي زيبايي شناختي)📜تحقیق در مورد هنر (موسيقي و خطاطي)📜تحقیق در مورد چاپ سيكل اسكرين📜تحقیق در مورد نقش خط در ايجاد فضاي تجسمي📜تحقیق در مورد موسيقي چيست؟📜تحقیق در مورد خلاصه نويسي چند كتاب دربارة شاهنامه فردوسي📜تحقیق در مورد تركيب بندي رنگ در آثار نگارگري ايراني – اسلامي📜تحقیق در مورد عوامل مؤثر در انتخاب رنگ📜تحقیق در مورد هنرهاي سنتي📜تحقیق در مورد پوستر چيست؟📜تحقیق در مورد هنرمند كيست؟ (بحثي پيرامون خلاقيت)📜تحقیق در مورد هنر اصيل ايراني (سفالگري و نقوش روي سفال)